נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- הרב חיים דוד הלוי

נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- הרב חיים דוד הלוי

בעמוד זה ניתן לקרוא את התיקונים לנוסח המסורתי של תפילת נחם לתשעה באב, שהציע ע"י הרב חיים דוד הלוי, רבה לשעבר של תל אביב ומחשובי הרבנים לאחר קום המדינה. תפילת נחם (או: תפילת רחם) היא קטע תפילה שנהוג להוסיפו בברכה על ירושלים בתפילת עמידה (שמונה עשרה) הנאמרת בתשעה באב, על פי חלק מהמנהגים בכל שלוש התפילות ועל פי מנהגים אחרים בתפילת מנחה בלבד. שמה של תוספת זו נגזר ממילת הפתיחה שלה, לפי רוב נוסחיה. את ההצעה לנוסח החלופי של התפילה חיבר הרב הלוי לאור הניצחון המזהיר במלחמת ששת הימים, והתחושה כי הוא מחייב בחינה מחודשת של משמעות יום האבל והקינה הלאומי. כפיתרון לסוגיה,הציע הלוי מספר שינויים לנוסח המסורתי של התפילה, המדגיש את ההתחדשות והבנייה במקום את האבל והחורבן, לאור הדברים שראה לנגד עיניו באותם ימים. נוסח זה, המהווה אחד מתוך מספר נוסחים שחוברו במקביל בתקופה זו, מתמקד בשינוי הניסוח מזמן הווה לזמן עבר, כך שיאמר כי רק בעבר הייתה העיר שוממה וחרבה, וכיום כבר לא, וכעת החורבן הוא רק בגדר זיכרון ולא מציאות ממשית. כלומר, הדגשת האבלות על העבר, אך תוך הימנעות מהזכרת החורבן בהקשר לימינו, שאינו תואם את המציאות, לתפישתו.

כאן מובא נוסח ההצעה החלופית של הלוי, יחד עם ההבדלים מן הנוסח המקורי לאותם פסוקים ספציפיים בו הוא מציע שינויים.

בעמוד זה ניתן לקרוא את נוסח התפילה המסורתי המלא, על מנת להשוות בין הגרסאות ולראות את השינויים של נוסח זה מהנוסח המסורתי.

נוסח ההצעה החלופית:

רחֵם ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת אֲבֵלֵי צִיּוֹן וְאֵת אֲבֵלֵי יְרוּשָׁלַיִם וְאֶת הָעִיר שהייתה אֲבֵלָה חֲרֵבָה בְּזוּיָה וְשּׁוֹמֵמָה… (במקום "הָעִיר הָאֲבֵלָה וְהַחֲרֵבָה וְהַבְּזוּיָה וְהַשּׁוֹמֵמָה" במקור) הָאֲבֵלָה מִבְּלִי בָנֶיהָ  וְהִיא ישבה וְרֹאשָׁהּ חָפוּי…" (במקום "וְהִיא יוֹשֶׁבֶת וְרֹאשָׁהּ חָפוּי" במקור).