נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- הרב שלמה גורן

נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- הרב שלמה גורן

בעמוד זה ניתן לקרוא את הנוסח החלופי של תפילת נחם לתשעה באב שחיבר הרב שלמה גורן, ששימש כרב הראשי של צה"ל במלחמת ששת הימים. תפילת נחם (או: תפילת רחם) היא קטע תפילה שנהוג להוסיפו בברכה על ירושלים בתפילת עמידה (שמונה עשרה) הנאמרת בתשעה באב, על פי חלק מהמנהגים בכל שלוש התפילות ועל פי מנהגים אחרים בתפילת מנחה בלבד. שמה של תוספת זו נגזר ממילת הפתיחה שלה, לפי רוב נוסחיה.

את הנוסח החלופי של התפילה חיבר הרב גורן לאור הניצחון המזהיר במלחמת ששת הימים, והתחושה כי הוא מחייב בחינה מחודשת של משמעות יום האבל והקינה הלאומי. כפיתרון לסוגיה, הציע הרב גורן את הנוסח שלו, המדגיש את ההתחדשות והבנייה במקום את האבל והחורבן, לאור הדברים שראה לנגד עיניו באותם ימים. נוסח זה, המהווה אחד מתוך מספר נוסחים שחוברו במקביל בתקופה זו, חובר כחודשיים לאחר סיום המלחמה והפך לנוסח המופיע במחזורי צה"ל לתשעה באב. נוסחו של הרב גורן מצמצם את ביטויי האבלות והחורבן ביחס לנוסח המקורי, ומדגיש יותר את תקוות הנחמה. הוא משמיט את התארים "הבזויה והשוממה" (ובמקומם כתב "ההרוסה"), וכן משמיט את התיאור "האבלה מבלי בניה והחרבה ממעונותיה" וכו'. כן הוסיף הרב גורן פסוקים המתארים את הנחמה העתידית, כגון: "נערה ה' אלהינו מעפרה" וכו'.

בעמוד זה ניתן לקרוא את נוסח התפילה המסורתי המלא, על מנת להשוות בין הגרסאות ולראות את השינויים של נוסח זה מהנוסח המסורתי.

נוסח התפילה החלופית המלא:

נַחֵם ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת אֲבֵלֵי צִיּוֹן וְאֵת אֲבֵלֵי יְרוּשָׁלַיִם וְאֶת הָעִיר הָאֲבֵלָה הַחֲרֵבָה וְהַהֲרוּסָה.
צִיּוֹן בְּמַר תִּבְכֶּה. וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָהּ.
לִבִּי לִבִּי עַל חַלְלֵיהֶם. מֵעַי מֵעַי עַל הֲרוּגֵיהֶם.
וּלְיִשְׂרָאֵל עַמְּךָ נְתַתָּהּ נַחֲלָה, וּלְזֶרַע יְשׁוּרוּן הוֹרַשְׁתָּהּ.
נַעֲרָהּ, ה' אֱלֹהֵינוּ, מֵעֲפָרָהּ, וְהָקִיצָהּ מֵאֶרֶץ דִּוְיָהּ, נְטֵה אֵלֶיהָ נְהַר שָׁלוֹם וּכְנַחַל שׁוֹטֵף כְּבוֹד גּוֹיִים.
כִּי אַתָּה ה' בָּאֵשׁ הִצַּתָּהּ. וּבָאֵשׁ אַתָּה עָתִיד לִבְנוֹתָהּ.
כָּאָמוּר: "וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ נְאֻם ה' חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְּתוֹכָהּ".
בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְנַחֵם צִיּוֹן וּבוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם.