נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- א.א אורבך

נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- א.א אורבך

בעמוד זה ניתן לקרוא את הנוסח החלופי לתפילת נחם לתשעה באב, שחוברה ע"י פרופ' אפרים אלימך אורבך, מגדולי חוקרי היהדות בעידן המודרני, לרגל ט' באב של שנת 1967. תפילת נחם או תפילת רחם היא קטע תפילה שנהוג להוסיפו בברכה על ירושלים בתפילת עמידה (שמונה עשרה) הנאמרת בתשעה באב, על פי חלק מהמנהגים בכל שלוש התפילות ועל פי מנהגים אחרים בתפילת מנחה בלבד. שמה של תוספת זו נגזר ממילת הפתיחה שלה, לפי רוב נוסחיה. את הנוסח החלופי של התפילה חיבר פרופ' אורבך לאור הניצחון המזהיר במלחמת ששת הימים, והתחושה כי הוא מחייב בחינה מחודשת של משמעות יום האבל והקינה הלאומי. כפיתרון לסוגיה, חיבר אורבך נוסח חלופי לתפילת נחם, המדגיש את ההתחדשות והבנייה במקום את האבל והחורבן, לאור הדברים שראה לנגד עיניו באותם ימים.

המלים המודגשות בנוסח המובא כאן הם השינויים שהציע פרופ' אורבך ביחס לנוסח המקורי.

לקריאת מאמר מאתר הבלוגים של הספרייה הלאומית, המתאר את הרקע לחיבור הברכה החלופית והאווירה ששררה בארץ באותה תקופה, לחצו כאן.

נוסח התפילה החלופית המלא:

רַחֵם ה' אֶלֹהֵינוּ  בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶיךָ הַנֶאֱמָנִים עָלֵינוּ וְעַל עַמְךָ יִשְרָאֵל וְעַל יְרוּשָלַיִם עִירְךָ, הַנִּבְנֵית מֵחֻרְבָּנָהּ, הַמְּקוֹמֶמֶת מֵהֲרִיסוֹתֶיהָ וְהַמְּיוּשֶׁבֶת מִשוֹמְמוּתָה.

עַל חֲסִידֵי עֶלְיוֹן שֶׁנֶּהֶרְגוּ בְּזָּדוֹן וְעַל עַמְךָ יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּטַל לַחֶרֶב וְעַל בָּנֶיהָ אֲשֶׁר מָסְרוּ נַפְשָׁם וְשָׁפְכוּ דָּמָם עָלֶיהָ, צִיּוֹן בְּמַר תִּבְכֶּה וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָה, לִבִּי לִבִּי עַל חַלִלֵיהֶם, מֵעַי מֵעַי עַל חֲלָלֵיהֶם.

וְהָעִיר אֲשֶׁר פָּדִיתָ מִידֵי עֲרִיצִים וְלִגְיוֹנוֹת וּלְיִשְׂרָאֵל עַמְךָ נָתַתָה נַחֲלָה וּלְזֶרַע יְשׁוּרוּן יְרוּשָׁה הוֹרַשְׁתָה נְטֵה עָלֶיהָ סֻכַּת שְׁלוֹמְךָ כִּנְהַר שָׁלוֹם לְקַיֵּם מַה שֶּׁנֶּאֱמַר: וַאֲנִי אֶהֱיֶה לָהּ נְאֻם ה' חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב וְּלְכָבוֹד בְּתוֹכָהּ,

בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְנַחֵם צִיּוֹן וּבוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם.