נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- הרב דוד שלוש

נוסח חלופי לתפילת 'נחם' לט' באב- הרב דוד שלוש

בעמוד זה ניתן לקרוא את הנוסח החלופי של תפילת נחם לתשעה באב שחיבר הרב דוד שלוש, ששימש כרב הראשי של נתניה במשך שנים רבות (עד לפני מספר שנים בודדות). תפילת נחם (או: תפילת רחם) היא קטע תפילה שנהוג להוסיפו בברכה על ירושלים בתפילת עמידה (שמונה עשרה) הנאמרת בתשעה באב, על פי חלק מהמנהגים בכל שלוש התפילות ועל פי מנהגים אחרים בתפילת מנחה בלבד. שמה של תוספת זו נגזר ממילת הפתיחה שלה, לפי רוב נוסחיה.

לתפילת נחם הוצעו מספר נוסחים חלופיים, ביניהם זה של הרב שלוש. נוסח זה מעביר את כובד המשקל של התפילה מהממד הלאומי של חורבן האומה לממד הדתי של חורבן הבית וחסרונו בחיים היהודיים, אולי גם מתוך תפישה כי הישגי המדינה בתקופה הציונית אינם מאפשרים להמשיך ולקונן על החורבן הלאומי כמו בימי הגלות, כאילו דבר לא השתנה.

בעמוד זה ניתן לקרוא את נוסח התפילה המסורתי המלא, על מנת להשוות בין הגרסאות ולראות את השינויים של נוסח זה מהנוסח המסורתי. המלים המודגשות בנוסח המובא כאן הם השינוי שהציע הרב שלוש ביחס לנוסח המסורתי.

הנוסח החלופי המלא:

נחם ה´ אלוקינו את אבלי מקדשך ואת הר ציון ששמם מבלי בניו הוא יושב, שפחה תירש גברתה, בני הגר בנו עליו מסגדם, ואין אנו יכולים לעלות ולראות ולהשתחוות לפניך בבית בחירתך בנווה הדרך בבית הגדול והקדוש שנקרא שמך עליו, בעונותינו שרבו למעלה ראש ובאשמותינו שגדלו עד לשמים.

לבי לבי על הר המוריה, מעי מעי על קדש הקדשים שטמאים הלכו בו, כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה, ככתוב: "ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה".