על המשמעות של רעיון העם הנבחר- הצעה לתיקון חג השבועות של מכון 'שיטים'

על המשמעות של רעיון העם הנבחר- הצעה לתיקון חג השבועות של מכון 'שיטים'

בקטע זה ניתן למצוא קישור לחוברת (הניתנת להורדה) שנערכה באתר החגים של מכון שיטים, המציעה בסיס ללימוד משותף במסגרת תיקון ליל ,שבועות בקהילה. מנהג תיקון ליל שבועות מקורו ברעיונות קבליים, ובאמונה כי יש לעשות 'תיקון' בליל זה לליל מתן תורה המקראי, בו, על פי חלק מהמקורות, עם ישראל נרדם ולא חיכה עד שמשה ירד מהר סיני עם התורה, והקב"ה נאלץ להעירם בקולות וברקים (שיר השירים רבא, ב' א'). בהתאם לכך, התפתח המנהג להקדיש את ליל שבועות ללימוד משותף (ואף להישאר ערים כל הלילה עד לעלות השחר), כהזדמנות לציין את חג מתן תורה וליצור מעין תיקון לאותו מאורע מקראי.

נוסח התיקון המסורתי כולל קריאת קטעים מתוך התורה, המשתנים בהתאם לנוסח המקובל באותה עדה. בשנים האחרונות התפתח מנהג בקרב חוגים לא אורתודוכסיים ללימוד משותף סביב מקורות יהודיים בליל החג, בדגש על גישה פלורליסטית ורלבנטית לימינו. הנוסח המובא כאן פותח במסגרת הרצון להציע הזדמנות ללימוד כזה, סביב דפי מקורות משותפים ושאלות מנחות.

חוברת הלימוד כאן כוללת קטעים מן התורה ומדרשי חז"ל, סביב סוגיית 'העם הנבחר', הבאה לידי ביטוי באמונה שהקב"ה בחר את עם ישראל מכל העמים לקבל את תורתו. השאלות העומדות בבסיס הלימוד הן:

  •  מהן המשמעויות של היות עם נבחר?
  • מהם הצרכים הפסיכולוגיים והחברתיים עליהם עונה תפיסת העם הנבחר?
  •  האם קיים קושי ערכי לחלקנו סביב תפיסה זו; סביב האתנוצנטריות (תפיסה של קבוצה אתנית את עצמה ואת
    ערכיה כנעלים ובעלי ערך גבוהה משל אחרים) הגלומה בה? סביב ההתבדלות, ההתנשאות, ואף הגזענות שעשויים לנבוע
    ממנה?

מכון שיטים פועל ליצירה ועיצוב זהות ותרבות יהודית-ציונית-הומניסטית בחברה הישראלית, דרך התמחות בחגי ישראל, מעגל החיים היהודי ויסודות המחשבה הציונית-חלוצית. הפעילויות החינוכיות המגוונות מחזקות את השייכות למסורת מתוך עמדה יוצרת ומחדשת.

לקריאה והורדת דף הלימוד, לחצו כאן.