ילדים מציגים את הסיפור על קמצא ובר קמצא

בעמוד זה ניתן לצפות בסרטון ביתי קצר, בו ממחיזים זוג ילדים את הסיפור המוכר על קמצא ובר קמצא. הסיפור מופיע במקור כמדרש בתלמוד הבבלי (מסכת גיטין, דף נה-נו), המספר על יהודי עשיר אחד, שערך משתה לכל נכבדי ירושלים. משרתו התבלבל ומסר את ההזמנה למשתה ליהודי פשוט בשם בר קמצא, במקום לקמצא, חברו הוותיק של מארגן המשתה. קמצא, שהיה אדם עני, התפלא על ההזמנה לנשף המכובד, אך החליט להיענות לה. כשהגיע, ראה כי בעצם מדובר בטעות ואין הוא רצוי שם. בעל הבית גירש אותו לבסוף, לעיניהם של כל האורחים שלא עשו דבר, וקמצא נפגע מאוד מהתנהגות כולם. כתוצאה מהעלבון, הלך קמצא לשלטונות הרומיים והלשין על ההנהגה היהודית בירושלים כי היא מתכננת מרד. הרומיים, בתגובה, פתחו במלחמה כנגד היהודים והחריבו את בית המקדש.

סיפור זה נחשב עד היום לאחד המקורות המרכזיים והמוכרים לעיסוק במשמעותה של שנאת חינם, הן כסיבה לחורבן בית שני והן בהקשר ליחסים בין החלקים השונים בעם ישראל.

הסרטון ממחיש את האופן בו ניתן להנגיש את המדרש הנ"ל, ומדרשים מתוך ארון הספרים היהודי בכלל, גם לגילאים צעירים, ולאפשר להם 'להתחבר' למסורת וחגי ישראל בצורה מעניינת ורלבנטית.

לסיפור קיים עיבוד לילדים בשפה בת ימינו שיצרה הסופרת שוהם סמיט, ופורסם במקור באתר 'ספר האגדה לילדים'. לקריאת העיבוד, יחד עם דברי הסבר וביאור, לחצו כאן. 

לקריאה של המדרש בגרסתו המקורית מתוך אתר 'ספר האגדה', ניתן ללחוץ כאן.