דף לימוד בנושא חסד לחג השבועות- ציד"ה לדרך

דף לימוד בנושא חסד לחג השבועות- ציד"ה לדרך

בעמוד זה ניתן לצפות ולהוריד מערך לימוד העוסק במושג החסד, בהקשר לחג השבועות ולסיפור מגילת רות (אותה קוראים במהלך החג בבית הכנסת). מערך הלימוד המצורף כאן נערך ע"י צוות מיזם 'ציד"ה לדרך' של המטה להוראת תרבות ישראל במשרד החינוך, ועוסק בנושאים הבאים:

  • בירור המושג 'חסד'
  • חג שבועות כביטוי ליחסים של חסד בחברה
  • על מנהיגות וחסד
  • חסד כתבונה ורגישות לגר ולנכרי
  • אהבה, חסד ותיקון עולם במנהג 'תיקון שבועות'

בין שאר המשמעויות המיוחסות לחג: חג הקציר וחג מתן תורה, ישנה גם מסורת הרואה בשבועות חג של חסד, סביב מערכת היחסים המיוחדת המתוארת במגילת רות בין נעמי וכלתה רות המואביה. המגילה מגוללת את סיפורה של נעמי, אשר שכלה את בעלה אלימלך ובניה מחלון וכליון, ונותרת ללא קרובי משפחה ממדרגה ראשונה. מחלון וכליון התחתנו עם אחיות מואביות: רות ועורפה, ולאחר מות מחלון וכליון גם הן נותרו ללא בעל שידאג להן ויגן עליהן. במצב זה, נעמי ושתי כלותיה יורדות מנכסיהן ומעמדן בן רגע, ונאלצות למצוא דרך לשרוד. נעמי מבקשת מכלותיה להמשיך בחייהן ולהניח לה, אך רות מתעקשת להישאר נאמנה לחותנתה ולסייע לה לעמוד באתגר.

המקרא רואה בהחלטה זו של רות מעשה של חסד עם נעמי, ומבליטה זאת ע"י העובדה כי בזכות החלטה זו, רות זוכה להתחתן עם בועז (קרוב משפחה של נעמי), ולהוליד את עובד, ממנו יצא בסופו של דבר גם דוד המלך ונוצרה מלכות בית דוד.

מערך הלימוד מכיל מגוון של מקורות, מהמקרא דרך חז"ל ועד לימינו. הוא מומלץ לאלו המעוניינים להכיר לעומק את המשמעות הרעיונית-חברתית של חג השבועות, בדגש על יחסים בין אנשים בכלל, והיחס לגר ולחלש בחברה בפרט.

לקריאה והורדה של המערך (בפורמט pdf), לחצו כאן.