יצחק רבין- נאום הר הצופים (1967)

בקטע זה ניתן לקרוא ולהוריד את נאומו המלא של יצחק רבין ז"ל, שנשא כרמטכ"ל בטקס הענקת תואר דוקטור לשם כבוד לאחר מלחמת ששת הימים. התואר ניתן לרבין עבור חלקו ותרומתו להישג הצבאי והמדיני הגדול של המלחמה, ויחד איתו קיבלו לאחר המלחמה תואר זה גם מכובדים נוספים, ביניהם נשיא המדינה בזמנו, זלמן שז"ר.

נאום זה נחשב כבעל משמעות חברתית והיסטורית רבה, ורבין עצמו כינה אותו "מעמד הר הצופים", ברמיזה כמובן למעמד הר סיני. גם למקום הטקס ישנה חשיבות רבה, שכן הר הצופים, מעבר להיותו משכנה ההיסטורי של האוניברסיטה העברית, שימש גם כמובלעת ישראל בתוך השטח הירדני שנכבש ב-48', ושוחרר ע"י צה"ל במלחמת ששת הימים.

בנאום מעלה רבין את שאלת הגבורה ועוז הרוח של הלוחמים בקרב, אל מול ההקרבה ותחושת האובדן המתלווה ומהווה חלק בלתי נפרד מההישג הצבאי הגדול. כמו כן, רבין מעלה את שאלת תפקידו המוסרי של הצבא, כגורם מחנך ומגשים ערכים חברתיים, ולא רק ככוח צבאי המיועד לנצח במערכה. לטענתו, הרוח של הלוחמים, האמונה בצדקת הדרך והחתירה קדימה לניצחון, הם בסופו של דבר הגורם המכריע ביכולתנו להגן על עצמנו כמדינה, ולכן מהווה את הנכס המרכזי של תקומתנו כאומה.

להאזנה להקלטה של הטקס המלא בהר הצופים, כולל נאומו של רבין, לחצו על הסרטון בראש הדף (החל מדקה 56 של ההקלטה).